Vijf manieren om een WordPress site te beginnen

Ok, je hebt besloten om een eigen website te beginnen, al dan niet in de vorm van een blog. Het moet goedkoop, dus je kiest voor een kosteloos CMS en omdat WordPress de grootste is, valt je oog daarop. Dan is de vraag: hoe pak je dat aan? Er zijn ruwweg vijf manieren om een site op te zetten, in oplopende graad van bewerkelijkheid.

1. Bij WordPress.com

Je kunt in vijf minuten klaar zijn: kies een (unieke) naam voor je site, maak een account aan bij WordPress.com, neem een half uurtje de tijd om de backoffice te verkennen en schrijf je eerste bericht. Vertel al je vrienden per mail, facebook en twitter dat ze je site moeten komen bekijken.

Het grote voordeel van je site neerzetten bij WordPress is dat je nauwelijks omkijken hebt naar het beheer. Nadeel is dat je beperkte grip hebt op je site en dat WordPress soms advertenties op je site zet zonder dat jij daar een cent van ziet – het bedrijf moet tenslotte ook ergens zijn geld mee verdienen.

2. Pimp je site

Tijdens de verkenning van de backoffice heb je al gezien dat je de site kunt aanpassen. Allicht heb je al je eigen header (beeld bovenaan de site) ingesteld en wat aan de kleuren gedaan. Maar je kunt in WordPress je site eenvoudig een totaal ander aangezicht geven door een ander thema te kiezen.

WordPress zelf heeft ruim 1500 gratis thema’s in de aanbieding, aangeboden door individuele gebruikers en designbureaus die zo hun kunnen etaleren (met het doel klanten te lokken die een uniek thema voor zichzelf willen laten ontwerpen). Sommige thema’s hebben weer een heel palet aan instellingen die je kunt gebruiken om het uiterlijk aan te passen. De selectie van thema’s en mogelijke aanpassingen wordt begrensd door WordPress. Ook met widgets en plug-ins kun je site naar eigen wens inrichten, bijvoorbeeld door een widget toe te voegen dat automatisch je tweets op de site, of een plug-in die een tweet doet uitgaan als je een nieuwe blog getikt hebt.

Op deze manier kun je je site een unieker karakter geven (naast de geweldige content, natuurlijk), maar is de tijdsinvestering hoger.

3. Je eigen webadres

Het webadres (url) van je site is nu MIJNSITE.wordpress.com. Dat is prima voor een persoonlijk blog, maar je kunt WordPress ook gebruiken om een site voor je bedrijf te bouwen of iets anders gewichtigs, en dan wil je liever MIJNBEDRIJF.nl als adres. Dat kan door het premium pakket van WordPress.com aan te schaffen en een url te laten registreren. Ook de advertenties verdwijnen van je site.

Met je eigen url maakt je site meer indruk en de kosten zijn beperkt.

4. Je eigen thema

Naast de talloze gratis thema’s worden via WordPress.com ook betaalde thema’s aangeboden. Die kun je moeiteloos installeren. Maar het is natuurlijk nog professioneler als je een uniek thema hebt dat helemaal op jouw content is toegesneden. Zo’n thema kun je laten ontwerpen of je kunt het zelf maken. Om zo’n thema op WordPress.com te mogen installeren, moet je wel weer de portemonnee trekken.

Een eigen thema kost of veel tijd of veel geld. Het heeft absoluut een meerwaarde, maar bedenk wel eerst of het die investering waard is als je zoveel mogelijkheden voor (bijna) niks hebt.

5. Zelf beheren

Als je toch gaat betalen voor het premium pakket van WordPress, kun je je site ook in eigen beheer nemen. Zoek een provider op die de mogelijkheid biedt WordPress te installeren (niet vanzelfsprekend, check of er een ‘MySQL database’ in het pakket zit). Je hebt dan alle vrijheid om bestaande dan wel zelfgemaakte thema’s, plug-ins en widgets te installeren. Ook kun je je eigen (Google) advertenties op je site zetten.

Zelf beheren geeft de meeste vrijheid, maar ook de meeste verantwoordelijkheid. Je moet bijvoorbeeld zelf steeds de nieuwe versies van WordPress installeren. Wanneer je een site begint met de ambitie hem groot te maken, is dit wel de meest logische optie.