Meryl Streep perst traantjes in The Post

Katharine Graham was de uitgeefster (en eigenaar) van The Washington Post ten tijde van de Pentagon Papers en Watergate. De eerste vrouwelijke CEO in de Fortune 500. Ze was weliswaar in de veertig toen ze aan het roer kwam, maar de krant was van haar vader geweest en ze bewoog zich haar hele leven al in de hoogste kringen in Washington. Formeel was ze misschien ‘huisvrouw’, maar in werkelijkheid natuurlijk een formidabele vrouw die zich door niemand de wet liet voorschrijven.

Daarom steekt het zo dat ze door Meryl Streep, in de verfilming van de affaire rond de Pentagon Papers, als een wijfelkont wordt neergezet. Er komen bijna traantjes aan te pas als ze het voortbestaan van de krant op het spel zet door tot publicatie over te gaan (The New York Times, die de primeur had, had op dat moment al een publicatieverbod). Zo zit een vrouw die gewend is met macht en machtigen om te gaan, niet in elkaar. De werkelijkheid was ook anders:

Unlike the movie, prior to the real-life call, Katharine hadn’t been worried about publishing the Papers. “It never occurred to me that anything would happen to us, and I thought we were going to go ahead and publish,” said Katharine in an interview with Chris Wallace. “I was called to the phone when we were right on deadline, because what had in fact happened was that the editors and the publishers said, ‘Of course we’re going to publish,’ and the lawyers said, ‘Really, you can’t, because this is really double jeopardy in the face of the Times being enjoined.’ She said that this is when the reality of the risk they were taking actually sunk in and she had to make up her mind on the spot. “I really gulped,” said Katharine, “and I really was not what your heroic leader is. I just said, ‘Oh, go ahead,'” she recalled, while humorously reenacting the deeply worried look on her face.

Kortom, Meryl Streep doet Katharine Graham (kijk dan die pretoogjes) tekort. Dat mag natuurlijk, het is tenslotte een film, en die heeft zijn eigen dramatische wetten, maar waarom mag Tom Hanks als hoofdredacteur dan wel recht vooruit denken? Voor het verhaal is het niet nodig, het enige doel is om Meryl Streep haar kunstje te laten vertonen.

Is The Post een slechte film? Nee, dat nou ook weer niet. Steven Spielberg is een vakkundige regisseur, die precies weet hoe je filmisch een verhaal vertelt. Het is een beetje prekerig af en toe, maar niet overdreven. Alleen zou een hoofdrolspeelster met iets meer pit The Post stukken geloofwaardiger gemaakt hebben.