Vliegveld Zestienhoven: duur statussymbool

859

Door de jaren heen heeft GroenLinks Rotterdam diverse pogingen gedaan om een onderzoek te laten verrichten naar het rendement van Vliegveld Zestienhoven, dat door anderen hardnekkig Rotterdam Airport genoemd wordt. Geen universiteit durfde eraan: de werkelijke economische waarde van het vliegveld valt niet te berekenen. We moeten het dus doen met sprookjes.

Afgelopen week deed de Economic Development Board Rotterdam maar weer eens een duit in het zakje: Rotterdam zou Zestienhoven moeten terugkopen van Schiphol, want dan zou het vliegveld in de vaart der volkeren opgestuwd worden. Schiphol zei meteen nee en de KLM schrapte de vluchten naar Heathrow. Niet rendabel.

Mijn oog viel op de ambities van de vliegvelddirecteur, die overigens lid is van de EDBR. Hij wil vijf keer zoveel geluidsoverlast vluchten en dat gaat misschien wel 4000 extra banen opleveren. Nu zijn het 2500 banen. Dat mag je een allemachtig beroerd rendement noemen – als het al haalbaar is.

Precies ten noorden van de polder Zestienhoven ligt de ongeveer even grote polder Schieveen. Daar komt een bedrijventerrein, goed voor 8000 banen. Er gaat een mooi stukje groen naar de gallemiezen, maar zowel het economische als het milieu-effect is vele malen beter dan dat van Zestienhoven. Ook elders rond Rotterdam zoekt de gemeente naarstig naar ruimte om bedrijven neer te plempen. Ik zou zeggen: gooi dat vliegveld gewoon dicht en zet er iets rendabels neer.