Wat Google+ doet met je zoekresultaten

Vorig jaar schreef ik al eens over Google Authorship en wat de betekenis daarvan kan worden. De laatste tijd begon het me op te vallen dat mensen die ik in mijn Google+ kringen had hoger in mijn zoekresultaten opdoken dat ik zou verwachten. Ik besloot de proef op de som te nemen en een stuk te schrijven met regelmatig het woord Rotterdam erin. Ik zette het stuk ook op Google+ (in plaats van alleen een link, zoals ik meestal doe). De volgende dag googlede ik op Rotterdam en kreeg dit:

Inderdaad, mijn stukje was het tweede resultaat na rotterdam.nl. Zou SEO echt zo eenvoudig zijn? Nee, natuurlijk. Ik opende een andere browser, waarin ik niet automatisch bij Google/Gmail ingelogd ben, en trof mezelf niet bij de eerste honderd resultaten, zoals het hoort. Google dacht gewoon dat ik, als ik naar ‘Rotterdam’ zocht, op zoek zou kunnen zijn naar mijn eigen stukje. Anders gezegd: wanneer je ingelogd bent op je Google account, gebruikt Google de informatie uit je Google+ netwerk om je zoekresultaten te personaliseren. Of dat altijd goed uitpakt is de vraag, maar een interessante ontwikkeling is het wel.