Doorzetten met de maglev

Wie op Incheon Airport aankomt en de trein naar Seoul pakt, ziet bovenin het station het perron van de maglev, ofwel de zweeftrein. Een ritje is gratis en gaat via een handvol haltes naar een afgelegen parkeerterrein, zodat de toevallige bezoeker weinig rest dan de eerstvolgende terug te nemen. Maar dan heeft hij wel in een futuristisch vervoermiddel gezeten.

Korea was in 1993 niet het eerste land met een maglev trein die toegankelijk was voor het publiek, maar het zette wel als enige stug door. Falen komt niet in het woordenboek voor. De trein die nu in Incheon rijdt is alweer de derde generatie. De bedoeling is het huidige traject van zes kilometer nog 36 kilometer langer te maken. Dan zal hij ook sneller gaan dan de top van 100 km/u die hij nu haalt.

De maglev is gebouwd door Hyundai, in samenwerking met de Korea University of Science and Technology. Het principe van de zweeftrein komt uit de Verenigde Staten, maar verder hebben de Koreanen alles zelf ontwikkeld.