IDF geeft evacuatiebevel Osdorp

Bewoners van de Amsterdamse wijk Osdorp hebben tot zes uur vanavond om een veilig heenkomen te zoeken. Vanaf dat moment begint een actie van het Israëlische leger tegen taxigroepen die daar gebaseerd zijn.

De aangekondigde bombardementen zijn een represaille voor de rellen afgelopen donderdagnacht, waarbij een Maccabi-brigade eerst straffeloos het centrum van Amsterdam onveilig kon maken en vervolgens zelf uit elkaar geslagen werd door een beter georganiseerde overmacht, terwijl de politie nog steeds niet wist waar ze kijken moest. Volgens de Israëlische premier Netanyahu is het platgooien van Osdorp een ‘volkomen proportionele’ reactie: “Zo doen wij dat altijd.”

Lees verder IDF geeft evacuatiebevel Osdorp

Rusland koopt Hamaskaarten van Israel

De Russische regering heeft honderd Hamaskaarten gekocht bij haar Israelische collega’s. De kaarten moeten Rusland in staat stellen Oekraïense burgerdoelen te raken zonder westerse verontwaardiging op te roepen.

“Met deze kaarten kunnen we het op een na meest morele leger ter wereld worden”, juichte de Russische buitenlandminister Sergej Lavrov na de ondertekening van het contract in Jeruzalem. “Nooit meer de beschuldiging dat we op burgerdoelen mikken. Alles wat we raken wordt hiermee vanzelf een militair doelwit. Het is echt een wonderwapen in de strijd om gerechtigheid en landjepik.”

Lees verder Rusland koopt Hamaskaarten van Israel

Sharon Dodua Otoo: Ada’s Raum

Tijdens het lezen de eerste helft van Ada’s Raum, de bejubelde roman van de Duits-Ghanese schrijfster Sharon Dodua Otoo, dacht ik dat het boek mijn verwachtingen niet waar zou maken. De drie verhaallijnen hadden weinig meer met elkaar gemeen dan dat de hoofdpersoon Ada heette. De eerste lijn speelde zich af aan de Ghanese kust in 1459, de tweede in Londen in 1848 en de derde in een Duits concentratiekamp anno 1945. Af en toe dook een ik-verteller op met een onduidelijke status.

Pas toen over de helft van de roman de vierde lijn inzette, over een zwangere Ghanese vrouw die in Berlijn op zoek gaat naar een woning, begon mijn waardering toe te nemen. De ik-verteller manifesteerde zich nu als een paspoort, die in de eerste lijnen respectievelijk een bezem, een deurklopper en een kamer geweest was (en tussendoor ook nog een aardbeving). Alwetend, maar machteloos.

De verhaallijnen kwamen alsnog bij elkaar, soms zelfs wat al te nadrukkelijk. Op zo’n moment ga je natuurlijk ook twijfelen dat je niet oplettend genoeg bent geweest in het eerste deel. De eerste drie Ada’s proberen ergens aan te ontkomen: slavernij, een liefdeloos huwelijk, gedwongen prostitutie. De vierde Ada is op zoek naar een bestemming. Maar eigenlijk is het steeds dezelfde Ada. Uiteindelijk vond ik het een duizelingwekkende vertelling.

Vluchtelingen willen opt-out uit noodwet

Als er in Nederland een noodwet voor de asielcrisis komt, zou die niet van toepassing moeten zijn op vluchtelingen. Met dat voorstel wil Vluchtelingenwerk een uitweg bieden uit de impasse die rond de kwestie is ontstaan.

“Het lastige van de asielcrisis is natuurlijk dat ze niet bestaat en dat het daarom een ingewikkeld argument is om in Brussel een uitzonderingspositie te bedingen”, legt Frank Kandel, voorzitter van Vluchtelingenwerk, uit. “Maar als je die wet niet van toepassing verklaart op vluchtelingen, kun je zowel een asielcrisis uitroepen als een noodwet invoeren zonder dat er effectief iets verandert. Zo overtreed je de Brusselse regels niet én kun je voor de bühne volhouden dat je iets gedaan hebt.”

Lees verder Vluchtelingen willen opt-out uit noodwet

Paul Murray – The bee sting

The bee sting, waarmee Paul Murray zijn tweede Irish Book Award binnensleepte, volgt de familie Barnes. Het autobedrijf van vader Dickie staat op omvallen. Moeder Imelda is kwaad dat haar kooplust beteugeld wordt. Dochter Cass wil zo snel mogelijk het huis uit en zoon PJ ligt eruit op school. Kortom, een disfunctionele familie waarin iedereen op zijn eigen wijze ongelukkig is.

Terwijl de verwikkelingen elkaar in een rustig tempo opvolgen (Dickie graaft een bunker, Imelda vraagt zich af of ze een relatie zal beginnen met Big Mike, Cass verhuist naar Dublin en wordt verliefd op haar huisgenote, PJ bezwijkt voor chantage door de pestkop van de klas) krijgt de lezer ook meer mee over hoe het ontwaarschijnlijke stel Dickie en Imelda bij elkaar gekomen is.

Murray is een rasverteller, die zijn karakters ieder een eigen stem meegeeft. De manier waarop hij de spanning in het plot inbouwt is voor de geoefende lezer een beetje doorzichtig, zodat je het open einde van ver ziet aankomen. Maar het is volop genieten met deze soepele tragikomedie.

Gabriel García Márquez: In augustus zien we elkaar weer

Gabriel García Márquez is een van de weinige auteurs van wie ik (bijna) het complete werk gelezen heb. Honderd jaar eenzaamheid was voor mij als student een eyeopener: dit kon literatuur ook zijn. Zoveel interessanter dan het naturalisme dat de Nederlandse letteren van mijn schooltijd domineerde. Het zou ook een zware stempel op mijn eigen romans drukken.

Dus uiteraard wilde ik In augustus zien we elkaar lezen, de postuum uitgegeven novelle over een vrouw die ieder jaar afreist naar een afgelegen eiland om gladiolen op het graf van haar moeder te leggen en een affaire te beleven. De Spaanse titel, En agosto nos vemos, is krachtiger dan de letterlijke vertaling ervan. Het weerzien betreft overigens de moeder, aan wie de vrouw ieder jaar over haar leven vertelt.

Lees verder Gabriel García Márquez: In augustus zien we elkaar weer

Noviolet Bulawayo: Glory

Animal Farm, maar dan over de val van Mugabe in Zimbabwe – zo wordt Glory van Noviolet Bulawayo consequent omgeschreven. En dat klopt. De roman is spitsvondig, bevlogen en grappig. Maar wat duurt-ie lang. Elke trouvaille wordt eindeloos uitgemolken. De complete postkoloniale geschiedenis van het land komt voorbij. Tegen de tijd dat je naar het einde snakt, komt er alsnog een mooi, fantasievol slot, maar voor mij was het toen te laat om het alsnog een goed boek te vinden.

Annie Ernaux: De plek

Eerlijk gezegd kocht ik De plek van Annie Ernaux vooral omdat het nog geen honderd bladzijden telde, precies goed voor de treinreis die ik voor de boeg had. Toen ze de Nobelprijs won in 2022 ging mijn hart niet sneller kloppen bij de omschrijving van haar werk: sociaal realisme over opgroeien in armoede wordt al snel larmoyant. Maar goed, het had de juiste omvang en superslecht kon het nou ook weer niet zijn.

De novelle stelde me niet teleur. Ernaux vertelt over de relatie met haar vader, die van arbeider opklom tot kleine kruidenier. Hard werken voor weinig. En dan een dochter die niet gaat werken, maar haar school afmaakt en lerares wordt. Trouwt met iemand uit de middenklasse. De trots, maar ook de jaloezie. Het knappe aan Annie Ernaux’ stijl is dat ze de moeizame verhouding met haar vader in nuchtere zinnen vervat. Zo wordt het uiteindelijk een liefdevol portret.

‘Holocaustles al in land van herkomst’

Would-be migranten uit met name islamitische landen zouden al in het land van herkomst les over de holocaust moeten krijgen, zegt een Ghanese denktank. Dan weten migranten beter wat hen in Nederland te wachten staat.

“Een relatief groot aandeel van de Nederlandse Joden heeft de Tweede Wereldoorlog niet overleefd”, aldus Owusu Ansah, directeur van het Ghanese Institute for the Study of Western Thought (SWT). “Dat komt door de Nederlandse volksaard, waarin loyaliteit aan de eigen stam een belangrijke rol speelt. Het bespotten en verraden van mensen met een ander geloof of etniciteit wordt daar niet vanzelfsprekend als een moreel tekort gezien.”

Lees verder ‘Holocaustles al in land van herkomst’

Ronja von Rönne: Ende in Sicht

Ronja von Rönne’s roman Ende in Sicht kocht ik vanwege de oppervlakkige gelijkenis van mijn eigen novelle Venus in het gras: een oudere vrouw genaamd Hella neemt op een roadtrip een verwarde tiener mee die ze langs de kant van de weg heeft aangetroffen. Ze wil het kind natuurlijk terugbrengen naar de ouders, maar die saboteert dat, zodat ze met elkaar opgescheept zitten. Daar houdt de gelijkenis zo’n beetje op.

Bij Ronja von Rönne is de oude vrouw op weg naar euthanasie en probeert de puber zelfmoord te plegen. In elkaas gezelschap vinden ze de zin van het leven terug – dat weet je vanaf de eerste pagina, want het heeft alle kenmerken van een feelgood roman en die eindigt niet in mineur. Het duo maakt niet bijster enerverende maar bij vlagen wel vermakelijke avonturen mee. Hoewel Von Rönne als alwetende verteller inkijkje geeft in de gedachten van beide vrouwen, blijft het waarom van beider doodswens in het luchtledige hangen. Iets met een afwezige moeder en eenzaamheid. Voor echte wanhoop is geen plek, want het moet wel een beetje gezellig blijven.