Google Authorship, voor journalisten èn politici

1883

In haar streven om zo relevant mogelijke zoekresultaten te presenteren heeft Google sinds meer dan een jaar het Authorship programma. Dat wordt in Nederland vooral door techneuten gebruikt. En dat is jammer, want het biedt ook heel veel mogelijkheden voor zowel journalisten als politici. Voor ik het verder ga uitleggen even een screenshot van het resultaat, dat het best duidelijk maakt wat Authorship inhoudt:

Screenshot Google Authorship

Door Google geverifieerde auteurs krijgen in de zoekresultaten hun fotootje erbij. Zo spring je er als auteur mooi uit. De gedachte erachter voor Google is duidelijk: als informatie een herkenbare auteur heeft, die bovendien de moeite heeft genomen zich bij de zoekmachine te melden, is de kans groter dat de informatie relevant is dan bij een pagina zonder afzender.

Dat (freelance) journalisten zich op deze manier moeten profileren, lijkt mij duidelijk. Maar voor politici liggen hier eveneens mogelijkheden. Ook zij schrijven immers vaak en willen graag gehoord worden. Dan moet je toch blij zijn met een tool die je click-through-rate behoorlijk kan verhogen. Zo ingewikkeld is het niet, dus neem even het recept door.

Google Authorship in vijf stappen

1 Maak een Google+ profiel

Het eerste wat je nodig hebt is een Google+ profiel. Dit is het niet zo heel geslaagde sociale netwerk van Google, in de zin dat het (nog) niet zoveel mensen trekt. Technisch vind ik het beter in elkaar zitten dan Facebook. Als je al een Google account hebt (voor gmail) kun je direct inloggen, anders moet je eerst nog een gmail account aanmaken. Google wil graag dat je een herkenbare foto op je profiel gebruikt, dus niet een logo of een foto van de poes. Het is mogelijk dat Google software voor gezichtsherkenning op je foto loslaat, dus ik zou geen risico nemen en gewoon een fatsoenlijke pasfoto gebruiken. Standaard zijn de +1’s (de likes van Google+) openbaar. Houd dat zo, anders werkt de volgende stap niet.

2 Vul je publicatieplekken in

Bij het invullen van je profiel kom je ook een sectie ‘bijdrager aan’ tegen. Hier neem je links op naar de auteurspagina’s die je hebt op de sites waar je publiceert. Als je wel eens op VARA-blog Joop publiceert, bijvoorbeeld, krijg je daar zo’n pagina. Dit is de mijne. Op dezelfde manier heb ik ook pagina’s bij onder andere Sargasso en De Helling. Als je een eigen website hebt, zal daar ook een ‘Over mij’ pagina op staan.

3 Zorg voor een naamregel bij je artikel

Nou kan iedereen wel beweren dat hij op een bepaalde site publiceert, dus Google wil dat de naam die in je +profiel staat precies dezelfde is als op de auteurspagina. Op de pagina’s met de afzonderlijke artikelen moet je naam ook staan, liefst met het voorvoegsel ‘door’. Dan weet de passerende zoekspider van Google zeker dat dit de auteur is. Bij de meeste verzamelblogs zal dit automatisch gebeuren. Volgens Google ben je nu klaar, maar mijn ervaring is dat je er nog niet bent.

4 Link naar je Google+ profiel

Wat Google helemaal fijn vindt, is een link vanuit je auteurspagina naar je Google+ profiel. Zo maak je reclame voor hun sociale netwerk, maar vooral is het voor hen een verzekering dat de genoemde auteur op de pagina ook daadwerkelijk dezelfde is als in het +profiel. Die link moet er zo uitzien:

https://plus.google.com/123456789?rel=me

Waarbij je uiteraard ‘123456789’ vervangt door je eigen Google+profielnummer. Helaas geeft Google+ je niet de mogelijkheid dat suffe nummer in het adres te vervangen door iets anders, zoals Facebook en LinkedIn. Het schijnt er wel aan te komen.

Technische noot: in plaats van ?rel=me achteraan de url kun je ook rel="me" toevoegen aan de anchor tag. Het is voor gebruikers makkelijker als de beheerder dat standaard in het thema van de pagina zet. De beheerder moet er ook voor zorgen dat de link vanuit het artikel naar de auteurspagina voorzien wordt van rel="author" om voor Google aan te geven dat dit de auteur is (en niet een andere naam die prominent in het stuk staat). SEO Tools, zelfs die van Yoast voor WordPress, ondervangen dit nog niet volledig. Om te kijken of je pagina technisch klopt, kun je de Rich Snippets tool van Google gebruiken.

5 Wees geduldig

Het is niet zo dat Google in één keer al je stukken van een fotootje voorziet als ze in zoekresultaten opduiken. De zoekmachine indexeert websites maar eens in de zoveel tijd en pas als een pagina opnieuw in de index wordt opgenomen, wordt er een auteurschap aan gekoppeld. De progressie kun je via je Google account volgen. Ga naar je centrale account pagina en kies producten -> webmasterhulpprogramma’s -> labs -> auteursstatistieken.

Mijn ervaring tot nu toe is dat je fotootje soms wel en soms niet in de zoekresultaten getoond wordt. Waar dat aan ligt, weet ik niet. Ik vermoed dat het aanloopproblemen zijn.

Tot slot

Google Authorship is vermoedelijk pas het begin van een verdere ontwikkeling. De volgende stap is Author Rank, waarbij de status van de auteur (vrienden op Google+, aantal +1’s voor zijn artikelen) een rol gaat spelen bij het bepalen van de waarde van content voor zoekresultaten. Journalisten en politici die zichzelf als merknaam willen neerzetten, gaan niet ontkomen aan Google Authorship.