Magda is overal

In november 2018 is mijn roman Magda is overal verschenen bij Douane, een Rotterdamse uitgeverij met een mooi Nederlands en Russisch fonds. De krachtige cover is ontworpen door van Stijl. Aad Hoogendoorn maakte de auteursfoto (en ook de foto op de homepage van mijn site)

“Een internationale, Rotterdamse roman vol vertelkracht. Wie doet dit Jongeneel na?”

Abdelkader Benali, auteur

Het is niet iedereen gegeven een verband te leggen tussen 9/11 en Rotterdam. Dede Singh, toegewijd fantast en zelfverklaard bewonderaar van Osama Bin Laden, ziet het meteen. Vooral omdat zijn grootmoeder tegelijkertijd in een Rotterdams ziekenhuis opstaat uit de doden.

In het kielzog van zijn zus, supermodel Magic Magda Singh, reist Dede de wereld over, met alsmaar meer bloed aan zijn handen – een krankzinnige tocht die alleen in zelfdestructie kan eindigen. Maar dan krijgt dit verhaal over ontworteling, terreur en noodlottige liefde een onverwachte wending, die de lezer meer dan honderd jaar terugvoert in de tijd.

Met een vaart en vakmanschap die je van een gereputeerde auteur verwacht, werpt Christian Jongeneel de lezer in een rollercoaster van gebeurtenissen. Op een fenomenale manier vlecht hij actualiteit, religie, vaderlandse geschiedenis en de schimmige milieus in Rotterdam-Zuid ogenschijnlijk moeiteloos aaneen. Nederland is een gedreven romanschrijver rijker.

“Alsof Bret Easton Ellis en Gabriel Garcia Marquez samen een filmscenario schreven.”

Richard Dekker, vm hoofdredacteur literair magazine Passionate

 

Bestel hem bij Bazarow (22.50 euro) Bestel hem bij Libris (22.50 euro)

Magda is overal, Uitgeverij Douane, ISBN 978-90-827231-9-9, 425 pagina’s, 22,50 euro.


Interview

Christian Jongeneel door Florine van Rees

Mooi interview op Vers Beton door Kim van Hees, met prachtige foto’s (ook die hierboven, copyrighted) van Florine van Rees. Een tweetal citaten eruit:

Het boek is fictief, maar het is belangrijk dat de details kloppen om de sfeer goed te kunnen beschrijven, vooral met een historisch onderwerp. Ik schrijf bijvoorbeeld ook over Suriname in de jaren dertig. Dan moet je wel de details weten: hoe de huizen eruitzagen of welke vis mensen aten. Die details zijn nodig om het boek realistisch te maken.

Magda is overal gaat over immigratie en emigratie. Over de verwarring die mensen ervaren als zij zich ‘overplanten’. Rotterdam is een immigratiestad, daarom wilde ik ook de geschiedenis daarachter vertellen. Het thema migratie bindt de drie verhaallijnen, en de vele plekken die erin komen.

 


Recensies

Magda is overal is een indrukwekkend en gelaagd boek over identiteit en het ontstaan van de multiculturele samenleving in onze moderne steden. (…) Jongeneels debuut verveelt nergens en is tot de laatste pagina verrassend en origineel. Deel 1 had wat minder gemogen, te vaak over de top, maar later snap je waarom Jongeneel dat zo heeft aangepakt. Deel twee en drie maken alles goed. De portretten van overgrootvader Systse, overgrootmoeder Li en grootmoeder Femke zijn ontroerend en mooi geschreven, de verhalen doen recht aan de geschiedenis van eenvoudige mensen die vanwaar ze ook kwamen ons land hebben opgebouwd en gevormd. En Rotterdam is het middelpunt van de wereld in deze roman en dat is in ieder geval al een verademing.

Roeland Dobbelaer, De Leesclub van Alles

Christian Jongeneel schreef met Magda is overal een goed gedocumenteerde en uitermate actuele roman over een wereld die sinds 2001 wezenlijk veranderd is, maar ondertussen is Magda is overal ook een ode aan en een manifestatie van de verbeelding. Het verhaal dat de onbetrouwbare verteller Dede opdist, bevat heel veel naar zijn hand gezette romanwerkelijkheid. Dat zijn de stukjes die Christian Jongeneel naarmate de roman vordert vakkundig op hun plaats laat vallen. Wat in eerste instantie vergezocht leek, blijkt toch niet uit de lucht gegrepen.

Het is bovendien heel knap hoe Christian Jongeneel binnen het bestek van één roman door het hernemen van feiten, gebeurtenissen en personages twee verhalen weet te vertellen. Verhalen die wezenlijk van toon en tempo verschillen, maar uiteindelijk zo goed als naadloos in elkaar passen.

Liliane Waanders, Hanta Cultureel Magazine

Ik heb in tijden niet zo’n fijn boek gelezen: over Rotterdam, over de Nederlandse koloniën, over de wereld, over onzekerheid, over religie, maar vooral over mensen, met al hun mooie en lelijke kanten. Aanrader.

Jona Lendering, Mainzer Beobachter

Magda is overal is een indrukwekkend en gelaagd boek over identiteit en het ontstaan van de multiculturele samenleving in onze moderne steden. (…) Jongeneels debuut verveelt nergens en is tot de laatste pagina verrassend en origineel. Deel 1 had wat minder gemogen, te vaak over de top, maar later snap je waarom Jongeneel dat zo heeft aangepakt. Deel twee en drie maken alles goed. De portretten van overgrootvader Systse, overgrootmoeder Li en grootmoeder Femke zijn ontroerend en mooi geschreven, de verhalen doen recht aan de geschiedenis van eenvoudige mensen die vanwaar ze ook kwamen ons land hebben opgebouwd en gevormd. En Rotterdam is het middelpunt van de wereld in deze roman en dat is in ieder geval al een verademing.

Roeland Dobbelaer, De Leesclub van Alles

Tragikomische roman over de geschiedenis van een multiraciale Rotterdamse familie en de impact van 9/11. Het Rotterdamse fotomodel Magda Singh reist met haar broer Dede van fotoshoot naar fotoshoot. Zij betovert de hele wereld met haar schoonheid, van New York en Parijs tot de bergdorpen van Afghanistan. Dede houdt alle fans op afstand. Op de dag dat hun oma sterft (en weer tot leven komt) in het Dijkzigt Ziekenhuis boren zich twee vliegtuigen in de Twin Towers. Halverwege de roman begint de geschiedenis van Magda’s en Dede’s voorgeslacht. De Friese boerenzoon Sytse Jelgersma wil in 1901 emigreren naar Amerika. In Rotterdam (verder komt hij niet) ontmoet hij de Chinees-Indische Li. Hun dochter Femke trouwt met een Surinaamse man. De dochter van die twee trouwt op haar beurt met een Marokkaan: Magda’s schoonheid is de optelsom van vele volkeren. Maar bestaat Magda wel echt? En hoe betrouwbaar is Dede als verteller? Een hilarische roman over Rotterdam als smeltkroes van etnische, religieuze en seksuele identiteiten.

L. Torn namens Biblion, de koepelorganisatie van bibliotheken

Meer meningen:

  • “Dit is een verhaal met een hoge mate van originaliteit. Ik kan er niets anders van maken… Ongeëvenaard. Briljant!!!” Truusje Truffel, Met de Neus in de Boeken
  • “Ik las ‘Magda is overal’ van @cjbjcjbj en dat zouden jullie allemaal moeten doen.” Michelle van Dijk
  • “Jongeneel geeft dynamiek aan het verhaal door heen en weer te springen in de tijd. Zijn schrijfstijl is helder en zonder krampachtige metaforen. Maar wel met mooie beeldspraken zoals ‘Twee uur later liet de uitgeputte regen een warme mist achter’” – Angele Steentjes, Hebban

Achtergrondinformatie

New York, 11 september 2001 (Fotocredit: onbekend)
Radicalisering in Magda is overal
Magda gedijt bij Syria van Unders
De muziek bij Magda is overal
Mulai Ahmed al Raisoeni (foto:wikipedia)
Magda en Mulai Ahmed al Raisoeni

Meer posts over de roman onder de tag magda is overal.


Fragment: Van Londen naar Rotterdam, 11 september 2001

Dieuwertje belde Magda. Ik nam op. Magda droeg op dat moment een fuchsia bikini. Ze zat op haar knieën in een dunne laag water, terwijl een fotograaf voor zijn beurt obscene close-ups van haar borsten probeerde te schieten. Ik wenkte haar. Magda begreep meteen dat er iets aan de hand was. De onzichtbare band tussen broer en zuster, jawel, de telepathische lijn van gedachten die loopt tussen de twee helften van een tweeling. Ik hoefde alleen nog maar te zeggen wat het precies was.

“Oma ligt in het ziekenhuis,” zei ik simpelweg. “Ze is er niet best aan toe.”
“Wanneer kunnen we weg?”
“Nu meteen. Voor jou is altijd plek op het eerste vliegtuig naar huis.”

Magda kleedde zich haastig aan. Een taxi werd gebeld, maar op straat wenkte Magda een politiewagen, die haar met loeiende sirenes naar het vliegveld bracht. We drongen voor in de rij en claimden een plek in de eerste klasse van een vliegtuig dat op het punt van vertrekken stond. Champagne sloegen we af. Er vormde zich een illegale rij bij het toilet voorin de business class, waar de wachtenden goed zicht hadden op Magda, die een tijdschrift las met haarzelf op de cover. Ook vaste prik: een blozende stewardess, die wist dat ze op commando haar boekje te buiten ging.

“De captain nodigt u uit in de cockpit, als u dat leuk vindt,” zei ze.
Magda keek me even aan.
“Goed,” zei ze. “Mijn broer komt mee.”

Wij tweeën hadden al tientallen cockpits gezien. Het was me allemaal al zo vaak uitgelegd dat ik de stuurknuppel zelf zou kunnen hanteren. Magda bleef professioneel. “Oh, wat lijkt het me heerlijk om zo’n groot vliegtuig te besturen,” spinde ze.

Ik had een gruwelijke hekel aan dit soort raaskal, maar Magda vond dat een ultieme beroemdheid de plicht had zoveel mogelijk mensen te behagen. Het weer was kristalhelder. Door de cockpitruiten zag ik Amsterdam liggen. Later, voor de televisie in het ziekenhuis, moest ik aan dat beeld terugdenken. De piloten waren zo vol van Magda, dat ik hen eenvoudig had kunnen uitschakelen.

Geen paniek, de piloten zijn dood, maar geen paniek. Ik kan het ook, rustig aan mensen, we gaan gezellig naar New York. U weet niet wie ik ben, u hebt me nooit willen zien, u staarde alleen maar in het gelaat van mijn zuster (een sluier zou ze moeten dragen, om haar tegen uw schaamteloosheid te beschermen). Dit is uw loon. We gaan naar New York en we zullen dit Sodom en Gomorra in het hart, nee, wat zeg ik, in het kruis raken. Blijf kalm, hier spreekt de redder van het fatsoen.

Beluister dit fragment op Soundcloud


De inhoudsopgave