Hahaha, alleen GeenStijl wil weten wie Yasser Feras is

U denkt bij GeenStijl natuurlijk nog steeds aan die internethippies met hun opruiende stukkies uit de tijd dat rabiaat en grappig nog hand in hand gingen. Sinds de televisietak zich afsplitste als PowNed (dat schijnt nog steeds te bestaan!) zijn de hardroze mannen in full-campaign-modus voor de PVV, met luidkeelse aankondigingen van ieder scheet die Grote Geert laat.

In een dik etmaal hebben ze maar liefst drie geinige stukjes over Jesse Klaver gepubliceerd, in oplopende staat van wanhoop. Gegeven de dikke mik met de partij van de meeuw zal dat wel iets zeggen over de nervositeit op de rechtervleugel, maar de laatste poging om GroenLinks te kielhalen toont een cijfermatig inzicht waar Henk Krol een puntje aan kan zuigen, dus ik laat de kans niet lopen om hem met u te delen (linkje waarop u niet hoeft te klikken omdat ik de boel hierna toch lekker ga citeren).

“Jouw echte naam, die is niet Jesse”, riep een boze, gepikeerde en door zijn spindoctors geĆ«motioneerde Klaver. Vervolgens was het feest op Google, want een heleboel mensen die niet, zoals wij, rondhangen rond het domrechtse putje van het internet, hadden helemaal geen idee dat dit birtherverhaal een dingetje was. Google explodeerde vervolgens met zoekopdrachten naar “Jesse Klaver echte naam”. Vlek, wrijf. Dom, dom, dom.

En ter illustratie dan dit grafiekje:

Yasser op Google 1

Ziet er dramatisch uit, niet? Maar, he, waarom over vijf jaar? Waarom niet even inzoomen op de laatste drie maanden. Dan ziet-ie er zo uit:

Yasser op Google 2

Krijg nou wat, een piek van honderd nieuwsgierigen op 18 februari (hierom). Gisteravond waren er ruim 50 zoekers. Nou gaat het met GeenStijl inderdaad niet best(*), dus ik snap best dat vijftig man voor hen “een heleboel mensen” is – en het is ook wel zo’n beetje hoeveel oelewappers op een massademonstratie van Pegida afkomen – maar op het totaal van internet valt het heus wel mee. Maar goed ze hebben weer een keer “Yasser Feras” kunnen zeggen. Dat gaat ze een boost geven in de zoekresultaten op Google. Met een explosie van bezoeken aan hun hangende plaat tot gevolg. Moehahaha, om met de ouwe Fleischbaum te spreken. So long, suckers.

(*) Kijk, ik kan ook grafiekjes uit de gehaktmolen wringen. U ziet het, de populariteitscurve van GeenStijl (heden te koop!) oogt het laatste half jaar als een skihelling waar Ingemar Stenmark nog aarzelingen bij zou hebben. Alles moet weg voordat de kat in de zak dood is.

Kelderende belangstelling voor GeenStijl