
Nu de Straat van Hormuz gesloten blijft en de olievoorraden opraken, dreigt binnen een of twee maanden een zware energiecrisis. Het kabinet gaat daarom op zoek naar een zondebok.
“Op de internationale politieke situatie hebben we geen grip en op de nationale energietransitie ook niet”, aldus premier Rob Jetten tijdens zijn wekelijkse persconferentie. “Daarom is het belangrijk nu alvast maatregelen te onderzoeken om de schuld op anderen af te kunnen schuiven.”
Bronnen nabij het kabinet bevestigen dat meerdere opties in beeld zijn. Bovenaan de lijst staan asielzoekers. Met name de VVD zou aandringen op deze beproefde methode. AZC’s zouden verantwoordelijk zijn voor tien procent van het totale energieverbruik van Nederland, omdat gelukszoekers te lang douchen. “Als we het maar vaak genoeg herhalen, gaan mensen het vanzelf geloven en wordt dit narratief bewezen acceptabel als excuus voor iedere vorm van inertie”, aldus een memo dat circuleert in regeringskringen.














