Parasite, een wrange prachtfilm

Helemaal onderin een naamloze Koreaanse stad woont de familie Kim. Door een gelukkig toeval krijgt zoon Ki-woo een voet tussen de deur als bijlesleraar bij de familie Park, die helemaal bovenin woont, in een prachtige villa. Onmiddellijk begint hij te manipuleren om het bestaande personeel eruit te werken ten faveure van zijn andere gezinsleden. Dat is de premisse van Parasite, dat een Gouden Palm won in Cannes.

De film begint als een komedie, af en toe overgaand in slapstick. Tot zich een kanteling in het plot voltrekt en de onvermijdelijke neergang inzet. Het mondt uit in een gewelddadig einde dat ik niet erg bevredigend vond omdat het niet past in de karakters zoals die tot dan toe zijn neergezet. Met name de vader komt er bekaaid vanaf om het plot rond te krijgen.

Er is al het nodige geschreven over de klassenstrijd die de film laat zien. Het contrast tussen de kelder van de familie Kim en en de villa van de Parks is wrang. Wat bovenin de stad als een fijne regenbui voor de tuin wordt gezien, leidt onderin tot een dramatische overstroming. Wat mij opviel is dat de strijd vooral gaat tussen de arbeidersklasse onderling, om de gunst van de elite (die het niet eens kwaad bedoelt, maar zich simpelweg niet realiseert wat er aan de hand is).

Productie

Wat je je als kijker niet direct realiseert is dat de film geheel in de studio is opgenomen. Alleen zo kon de kelder en straat van de familie Kim aan de zondvloedscenes worden onderworpen. Ook de villa van de familie Park is special voor de film in een studio gebouwd. Sterker nog, het werd eerst helemaal in de computer gebouwd om cameraposities uit te testen. Die aandacht voor productionele perfectie draagt zeker bij aan de prachtige cinematografie. Niets is aan het toeval overgelaten.

Na al het succes ontstaan onvermijdelijk geruchten over een Hollywoodremake. Producent CJ Entertainment spreekt dat tegen. Het zou ook een onderschatting zijn om te denken dat CJ de rechten zomaar aan een ander zou verkopen, want dit is een bedrijf met een omzet van zestig miljard dollar, voor een belangrijk deel in handen van dezelfde familie die ook aan het hoofd staat van Samsung. Als er een remake komt, doet CJ dat lekker zelf. Of het koopt een Amerikaanse studio.