Public Enemies zakt weg in geknal

1246

Het eerste kwartier van Public Enemies, de biopic van Michael ‘Miami Vice’ Mann over gangster John Dillinger, stuitert de camera in hoog tempo van de ene extreme close-up naar de andere, zodat je bij tijd en wijle de draad volledig kwijt bent. Dit alles met heerlijk stuwende blues van Otis Taylor, ‘Ten million slaves’.

Daarna neemt Mann gas terug, zelfs zozeer zelfs dat je tegen het einde denkt: schiet eens op, man. Op een gegeven moment weet je het namelijk wel met die eindeloos ratelende tommyguns en auto-achtervolgingen. Aan karakterontwikkeling doet Mann niet, tenzij je quasi-diepzinnige blikken en emotionele one-liners meetelt.

Johnny Depp krijgt als Dillinger nauwelijks de kans zijn talent te tonen, behalve in de ene scène waarin hij in vermomming het politiebureau binnenwandelt. De immer uitdrukkingsloze Christian Bale is beter op zijn plaats als dommige maar vastberaden fbi-agent. Alle andere acteurs zijn volstrekt inwisselbaar. Al met al een vakkundige actiefilm, maar als je buiten staat ben je hem vergeten.