Heinrich Mann: Professor Unrat

Professor Unrat, de roman van Heinrich Mann, is vooral bekend van de verfilming met Marlene Dietrich in de hoofdrol, onder de titel Der blaue Engel. Een terechte wisseling van perspectief, want ook in de roman is Rosa Fröhlich eigenlijk een interessanter personage dan de professor uit de titel, een pedante leraar klassieke talen in een Duits provinciestadje. Waar de leraar monkelt over de privileges die hem naar zijn idee onthouden worden, knokt Rosa zich door het leven.

Enfin, ik ga niet als de duizendste recensent het verhaal navertellen. Laat ik volstaan met zeggen dat ik het tweede deel, waarin Unrat en Rosa partners in crime worden, interessanter vond dan het eerste, waarin hij haar als een soort zedeprediker aanspreekt. Het leest, ook in het Duits, lekker weg, maar Heinrich Mann heeft niet de diepgang en scherpte van zijn jongere broer Thomas.

Anjet Daanje: Het lied van ooievaar en dromedaris

Het lied van ooievaar en dromedaris, de alom gelauwerde roman van Anjet Daanje, laat zich op meerdere niveaus lezen. Gelukkig maar, want wie het echt helemaal wilt doorgronden heeft een ingewikkelde puzzel te leggen. Ik ga dat hier niet allemaal uitanalyseren, maar alleen kort uitleggen hoe ik het lees.

Daanje jaagt de lezer de roman in met een beeldende, gruwelijke scène waarin een vrouw de echtgenote van een predikant moet afleggen die in het kraambed gestorven is. De overledene is de moeder van Eliza May Drayden, de hoofdpersoon van de roman (althans, dat wil de uitgever u laten geloven). Eliza May en haar zus Millicent vergaren later faam als schrijfsters. Een derde zus, Helen, overlijdt op jongere leeftijd. Millicent trouwt met de opvolger van haar vader in de pastorie. De door de dood geobsedeerde Eliza May trekt met tegenzin bij het echtpaar in.

Lees verder Anjet Daanje: Het lied van ooievaar en dromedaris

‘Dodenherdenking gekaapt door nazihaters’

De politiek correcte elite grijpt de dodenherdenking consequent aan om extreem-rechts gedachtengoed in een kwaad daglicht te stellen. Dat wekt wrevel bij politici in die hoek van het parlement. Zij herdenken voortaan met een omgekeerde vlag.

De dodenherdenking zorgt al langer voor onrust in extreem-rechtse gelederen. Drie jaar geleden, bijvoorbeeld, greep Arnon Grunberg zijn speech tijdens de herdenking aan om moslimhaat aan de orde te stellen. Dit jaar is het bezoek van de Oekraïense president Zelensky, nazaat van holocaustslachtoffers, aanleiding tot misbaar. Het constante drammen dat fascisten slechte dingen doen, is sommige politici een doorn in het oog. Het karakter van 4 mei zou daardoor te eenzijdig worden.

Lees verder ‘Dodenherdenking gekaapt door nazihaters’

Honden kopiëren gedrag wolf

Sinds de wolf in Nederland gesignaleerd is, verschijnen in de media steeds meer berichten over schapen die achteraf door honden doodgebeten blijken te zijn. Een verontrustende ontwikkeling vinden schapenhouders,

“Er lijkt sprake te zijn van copycat-gedrag door honden”, zegt Agnes Deigh van de Vereniging Schapenhouders tegen de Wolf (VSW). “Honden merken dat de wolf er een eind op los mag happen en desondanks sympathie krijgt van zogenaamde natuurliefhebbers, dus die denken: dan mogen wij het ook. De wolf haalt het slechtste boven in de hond. Zonder wolf zouden alle lammeren van Nederland veilig zijn.”

Lees verder Honden kopiëren gedrag wolf

Thomas Bernhard: Wittgensteins Neffe

Thomas Bernhard, deels opgegroeid in Rotterdam, was het enfant terrible van de Oostenrijkse literatuur. Hoeveel prijzen zijn landgenoten hem ook gaven, hij bleef hen haten. Maar goed, Bernhard haatte zo’n beetje alles en iedereen. Een van de uitzonderingen was Paul Wittgenstein, een zonderlinge neef van de bekende filosoof. Over die vriendschap schreef Bernhard Wittgensteins Neffe.

De vertelling begint veelbelovend met beide protagonisten op een steenworp van elkaar in hetzelfde ziekenhuis, maar niet in staat elkaar te bezoeken. Daarna begint Bernhard terug te kijken op hun vriendschap, waarin kankeren op anderen een belangrijke rol blijkt te spelen. Enfin, het is allemaal virtuoos opgeschreven, maar ik werd nogal moe van deze Waldorf en Statler van de Weense theaterwereld, die een eind om zich heen slaan om maar niet teveel aan introspectie te hoeven doen.

James Baldwin: Go tell it on the mountain

Go tell it on the mountain van James Baldwin is andere koek dan If Beale Street could talk, dat ik eerder deze week las. Dit is een vader-zoondrama dat zich grotendeels afspeelt tijdens één kerkdienst in Harlem.

Terwijl de veertienjarige Johnny in vervoering raakt, laten zijn vader, moeder en tante hun levens aan zich voorbijgaan in de kerkbanken. Hoewel Johnny de hoofdpersoon van het verhaal is, draait het grotendeels om zijn vader Gabriel, een prediker die gebukt gaat onder zondes die hij voor zichzelf probeert goed te praten. Hij deed me denken aan de whisky-priester uit Graham Greens The power and the glory, ook zo’n formidabel, getormenteerd karakter. Een ploert, maar toch een met wie je meeleeft.

Kortom, dit is een indrukwekkende debuutroman over schuld en boete. Je moet, denk ik, wel enigszins bijbelvast zijn om werkelijk te begrijpen wat er in de vier hoofdrolspelers omgaat.

James Baldwin: If Beale Street could talk

If Beale Street could talk is een (verfilmde) klassieker. James Baldwin vertelt het verhaal van de zwangere Tish, die in het Harlem van de jaren zestig probeert haar verloofde Fonny vanachter de tralies te krijgen. Hij zit vast op verdenking van verkrachting, omdat hij de enige zwarte was in de line-up van verdachten die de politie organiseerde. Gaandeweg wordt duidelijk waarom de politie het op Fonnie gemunt heeft.

Baldwin is een topauteur, dus personages en setting komen prachtig naar voren in de roman. Maar naar mijn smaak was het toch te sentimenteel. Dat hoort een beetje bij dit soort sociaal realisme, dat de karakters neerzet als slachtoffer van een onrechtvaardige samenleving. Geheel conform de realiteit van het tijdperk, maar als roman vond ik het daarom een beetje te schematisch en voorspelbaar.

JA21 gaat sensitivity readers inzetten

Joost Eerdmans en Annabel Nanninga van JA21 gaan sensitivity readers aanstellen om hun Twitter-tijdlijn te kuisen en te voorkomen dat interne discussies uit de hand lopen door beledigend taalgebruik.

“We worden regelmatig voor fascist of nazi uitgemaakt en het moet maar eens afgelopen zijn met dat soort uitlatingen”, legt het duo uit. Het is beiden al langer een doorn in het oog dat zij vanwege hun extreem-rechtse standpunten geassocieerd worden met het extreem-rechtse gedachtegoed. “Dat je een bepaald standpunt uit betekent niet vanzelf dat je achter dat gedachtegoed staat”, zegt Eerdmans. “En ik kan het weten, want ik heb in de loop van mijn politieke carrière echt allerlei standpunten gehad zonder dat daar gedachtegoed aan ten grondslag lag.”

Lees verder JA21 gaat sensitivity readers inzetten

Elizabeth Strout: Oh William!

Lucy Barton, de hoofdpersoon van Oh William! door Pulitzerprijswinnaar Elizabeth Strout, is zo’n oudere vrouw die met twee wijntjes op tijdens een feestje naast je komt zitten en over haar leven begint te vertellen. Strout zet haar volkomen overtuigend neer, wat zonder meer een prestatie is. Het is werkelijk niet eenvoudig om een roman lang een vloeiende conversatiestijl vast te houden.

Als er oeverloos tegen je aan gebabbeld wordt, mag je hopen dat het een beetje interessant is. Lucy is met haar ex naar het platteland van Maine geweest op zoek naar zijn roots en heeft daar niet bijster veel beleefd behalve dat ze over van alles en nog wat gemijmerd heeft. Dat kun je interessant vinden. De jury van de Booker Prize 2022 vond van wel. Ik vond van niet.

Pedofielen blij met taboe op sekspraat

Op fora voor pedofielen klinkt veel bijval voor inspanningen van conservatieve ‘bezorgde ouders’ om praten over seks met jonge kinderen weer taboe te maken. Met name het onderdeel ‘weerbaarheid’ van de Week van de lentekriebels is hun een doorn in het oog.

“Wij vertellen kinderen altijd al dat ze niet moeten praten over de dingen die we met hen ‘ontdekt’ hebben”, aldus een anoniem forumlid. “Zogenaamde kinderpsychologen werkten dat tegen door kinderen juist openlijk over piemels en kutjes te leren praten. Daarom is het fijn dat er nu maatschappelijke steun komt om gesprekken hierover taboe te verklaren. We verschillen misschien van mening over het doel van het taboe, maar het voelt toch als een vorm van erkenning.”

Lees verder Pedofielen blij met taboe op sekspraat